Zakelijk

Boekhouder voor starters

Ben jij startende ondernemer? Als starter komt er op het gebied van boekhouding ontzettend veel op je af. Het is daarom verstandig om je goed voor te bereiden en in te lezen over wat je precies moet bijhouden en je verplichtingen. In deze blog geven we je 3 tips voor het opzetten van de boekhouding als starter.

Tip 1: Lees je goed in

Aan de boekhouding wordt door de Belastingdienst eisen gesteld. Voor een groot deel hangen deze verplichtingen af van de rechtsvorm van je bedrijf en de branche waarin je actief bent. Sowieso geldt voor iedere ondernemer een bewaarplicht van 7 jaar: dit houdt in dat je de boekhouding zo lang moet bewaren. De Belastingdienst kan binnen dit termijn eisen je boekhouding in te zien.

Daarnaast is iedere ondernemer verplicht om minimaal de inkomsten en uitgaven bij te houden. Denk hierbij aan facturen en kassabonnen. Ook het doen van belastingaangifte is verplicht. Ook hier zijn verschillende soorten die af hangen van je rechtsvorm.

Voordat je begint met je eigen onderneming, is het dus verstandig je goed in te lezen en verdiepen in de verplichtingen die voor jou gelden. Je kunt je hierbij laten helpen door een boekhouder.

Tip 2: Bedenk of je een boekhouder wilt inschakelen

De boekhouding is voor veel ondernemers een vervelende klus en een foutje is snel gemaakt. Daarnaast kost het bijhouden van de boekhouding ook erg veel tijd: tijd die je misschien liever anders besteed. Bedenk daarom goed of je een boekhouder wilt inschakelen of niet.

Je kunt ervoor kiezen om je gehele boekhouding uit te besteden aan de boekhouder. Je kunt ook een deel van je boekhouding uit besteden aan de boekhouder, bijvoorbeeld het doen van belastingaangiftes, de facturering of de salarisadministratie.

Het grote voordeel is dat je zelf meer tijd over houdt en dat jij je niet meer druk hoeft te maken of je boekhouding.

Tip 3: Zet je boekhouding op tijd en zorgvuldig op

Wanneer je weet wat je moet bijhouden voor je boekhouding, wat je verplichtingen zijn en of je een boekhouder wilt inschakelen, kun je beginnen met het opzetten van je boekhouding. Begin hier op tijd mee: alles wat je investeert in je onderneming nog voor je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel moet ook al bijgehouden worden in de boekhouding. Deze investeringen zijn namelijk ook al fiscaal aftrekbaar.

Voor het opzetten van je boekhouding kun je de hulp van je boekhouder inschakelen, maar je kunt ook gebruik maken van een online boekhoudprogramma. Er zijn vele beschikbaar op de markt. Het voordeel van een online boekhoudprogramma is dat veel processen zijn geautomatiseerd en dat je een back-up hebt.

Zodra je boekhouding is opgestart, plan je vaste momenten in waarop je de boekhouding gaat bijhouden. Dit voorkomt dat je het overzicht verliest.

Ben je op zoek naar meer informatie, tips en tricks voor de boekhouding? Deze gids staat boordevol informatie over boekhouders, onderdelen van de boekhouding, de kosten en handige tips.